Bij de firma Beekman uit het Gelderse Vaassen zijn er in het afgelopen jaar maar liefst drie nieuwe Deutz-Fahrtractoren bijgekomen. Naast één 7250 HD TTV Warrior zijn er twee 6230 TTV Worriors in de opvallende Java groene kleur aangeschaft. Ingeruild zijn twee Deutz-Fahr 6.190 TTV en één M650. Alle drie de ingeruilde tractoren hadden rond de twaalfduizend uren op te teller.
Omdat het loonbedrijf een groot werkgebied bestrijkt, wil Dick Beekman graag een jong en betrouwbaar machinepark hebben. Beekman is zeer te spreken over de nieuwe traploze TTV-transmissie van SDF. Andere sterke punten zijn: de oersterke en zuinige motor, de gemakkelijke bediening en de grote hefkracht.
Deutz-Fahr 6230 TTV
Dick Beekman is zeer te spreken over de nieuwe Deutz-Fahr 6230 TTV. Eén van de twee tractoren heeft binnen een jaar al meer dan tweeduizend uren op de teller staan. De chauffeur, zoon Jarno Beekman, heeft nog geen opmerkelijke minpunten te melden.
Ten opzichte van de oudere Deutz-Fahr tractoren is de TTV-transmissie fors verbeterd. Deze nieuwe transmissie combineert hoge mechanische weerstand met lichtgewicht oplossingen wat maximale efficiëntie oplevert. Hierdoor heeft de trekker meer koppel dat op de banden wordt overgegeven. “Wij rijden al zestig jaar Deutz- Fahr en in al deze jaren hebben wij nog nooit problemen gehad met een versnellingsbak”, verklaart Beekman.
Ook zijn ze in Vaassen te spreken over de actieve stilstandsregeling op de Deutz-trekkers. Zodra de tractor stilstaat, wordt de parkeerrem op de achteras elektronisch geactiveerd. Bij het wegrijden wordt deze automatisch gedeactiveerd.
Zuinig en ontzettend sterk
De 6.1 liter Deutz TCD motor met turbocompressor en intercooler voldoet aan alle verwachtingen van Beekman. Deze is niet alleen zuinig, maar ook ontzettend sterk. De motor behoudt zijn vermogen, ook bij een laag toerental. Ten opzichte van de oudere modellen is de airco sterk verbeterd. Belangrijk verschil, ten opzichte van de oude traploze ZF-transmissie, is dat de door Liebherr ontwikkelde versnellingsbak veel minder warm wordt. Wellicht mede doordat Deutz-Fahr de hydrauliektank aan de zijkant gepositioneerd heeft. “De oudere modellen hebben de hydrauliekvoorraad tussen de motor en de transmissie. Onder extreme omstandigheden was de kans aanwezig dat de achterbrug warm liep”, vertelt Beekman.
Snelheid zelf laten beperken
De nieuwe 7250 HD TTV is een verzwaarde uitvoering van zijn broer: de 7250 TTV. Een tractor die Beekman ook op zijn bedrijf heeft. De Heavy Duty heeft een zwaardere versnellingsbak en kan elfhonderd kilo meer heffen. Daarnaast is het HD-model uitgerust met zwaardere assen en grotere banden. Tevens zijn er grote schijfremmen op de vooras gemonteerd omdat de trekker zestig kilometer per uur kan. Voor Beekman veel te hard: “Wij hebben onze drie nieuwe tractoren terug laten zetten tot 44 kilometer per uur. Zo sparen wij de banden, de remmen en brandstof.”

Java groene kleur
De nieuwe 7250 HD heeft de standaard Deutz kleur. De beide, nieuwe 6230 TTV tractoren hebben de kleur Java groen. Hierdoor zijn ze uniek in de omgeving en is het bedrijf al van ver af herkend. “Ik hou ervan om iets te hebben wat anderen niet hebben”, besluit Dick Beekman lachend.

Tekst en beeld: Jens Kusters