Bij deze ‘Uren op de teller’ nemen we de veertig jarige International 1455 XL van Loonbedrijf Kanters uit het Brabantse Mariahout onder de loep. De International wordt hoofdzakelijk gekocht voor het grotere sleepwerk.
Tot vijf jaar geleden maakte de 1455 XL deel uit van de vaste hoofdtrekkers van het bedrijf. Nadien is hij ingezet om de kleinere klussen uit te voeren. Grote voordelen van de International 1455 XL zijn: de wendbaarheid, een oersterke motor, de vloeistofkoppeling, de veertig kilometer per uur versnellingsbak en het bedieningsgemak. De remmen en het geluid in de cabine mogen beter. Maar minpunten wil Maikel Kanters dit niet noemen.
Een echte alleskunner
De International 1455 XL is een echte alleskunner. Jaren geleden fungeerde hij reeds als hoofdtrekker en vandaag de dag is hij nog steeds alle machines de baas. Met 147 pk kan Kanters hem gemakkelijk aan een silagewagen of de wikkelaar hangen. Ondanks het feit dat de trekker al meer dan tweeëntwintigduizend uren op de teller heeft staan, is hij nog steeds een van de betrouwbaarste op het bedrijf. “Als je aan de sleutel komt, dan start hij”, vertelt Kanters.
International 1455 XL
De 1455 XL heeft in de beginjaren veel aan de Veenhuis-silagewagen en aan een Roelama zestien kuubs mesttank met injecteur gehangen. Jaarlijks goed voor ongeveer duizend uren. Nu gebruikt Kanters hem nog als ‘standin’. “Nu brengen wij de mestcontainer ermee weg, of mag hij eens een middagje duinen”, aldus de eigenaar. Als het moet, dan kan de International nog aan de grondkar of silagewagen. Maar meer dan honderdvijftig uur per jaar komen er niet meer bij. Een vaste chauffeur heeft de 1455 XL nooit gehad. Kanters is van mening dat iedereen op iedere trekker moet kunnen rijden. Alleen de werkzaamheden zijn persoonsgebonden.
Als het weer in 1998 omslaat en het steeds natter wordt in Nederland, breekt net de maisperiode aan. Kanters rijdt zich iedere dag meerdere keren vast. Dat moet anders, vindt hij. “Pap is op zondag, boven in het land, wezen kijken naar de 1455. De dag erna werd de trekker al geleverd”, lacht Kanters.
Grote trekkracht
De International heeft bij aankomst bijna elfduizend uren op de teller. Hij wordt aan een éénasser gehangen en rijdt meteen het hele maisseizoen mee. Kanters is onder de indruk van de trekkracht. De pk’s worden echt op de grond overgebracht. Het vastrijden is gehalveerd. Pa voegt nog toe: “Als iemand zich met de 1455 vastrijdt, durf ik hem los te trekken en er nogmaals doorheen te rijden. Ik weet zeker dat ik er dan wel doorkom! Je moet weten in welke gang je moet rijden.”
Reparaties in eigen hand
Alle reparaties zijn door vader en zoon Kanters zelf gedaan. Maar de International 1455 XL heeft tot nu toe niet veel grote reparaties meegemaakt. Een jaar of tien geleden is de motor gereviseerd. Er zijn nieuwe bussen en zuigers ingekomen en de kop is gevlakt. Verder zijn er geen bijzondere reparaties uitgevoerd. “Ik heb bij de motorrevisie alleen de fout gemaakt om de verstuivers andersom terug te plaatsen. Hij rookte na de revisie meer dan een stoomboot”, lacht pa Kanters. “Niemand wist wat er aan de hand was, totdat ik de verstuivers weer omdraaide, toen was het roken in één klap over.”
Case IH MX 150
De eventuele opvolger is al jaren op het bedrijf. Dit is een Case IH MX 150. De perfecte trekker voor het loonbedrijf. Kanters bezit tegenwoordig nog vier MX-trekkers, alle vier met tien- à elfduizend uren op de teller. “Deze tractoren zijn niet kapot te krijgen. Iets wat goed is, is gewoon goed”, vertelt hij. “Als ik er nog één kan kopen met een paar duizend uur op de teller, dan bedenk ik mij geen moment.”
Kanters is van plan om de International 1455 XL in de toekomst helemaal op te knappen. Want weg gaat hij nooit, iedere dag is hij meer geld waard. “Of ze moeten hem lenen en nooit meer terugbrengen”, vertelt Kanters lachend.
Heeft u ook zelf een machine of werktuig die flink wat uren op de teller heeft? Tip de redactie en mail naar deloonwerker@prosu.nl.
Tekst en beeld: Jens Kusters