Kubota presenteerde zijn prototype van de autonome tractor M7004 Autonomous tijdens Agritechnica 2025. De fabrikant heeft een ombouwkit ontwikkeld die de M7004 KVT-modellen verandert in volledig autonome machines. Deze zijn uitgerust met sensoren, camera’s, gps en veiligheidssystemen. Ze zijn ontworpen voor gemengde en akkerbouwbedrijven van 200 tot 600 hectare.
De Japanse fabrikant zette een ontwikkelingsstrategie op die gebaseerd is op automatisering, connectiviteit en duurzaamheid. Het doel is niet alleen om grotere machines aan te bieden, maar ook om ze efficiënter te maken. Daarom werd een autonome tractor ontwikkeld. “Dit stelt ons in staat om klaar te zijn voor commercialisatie zodra de Europese regelgeving het toelaat”, aldus het bedrijf.
Lichte tractor om kosten te verlagen
Landbouwers kampen met een groeiend tekort aan arbeidskrachten, vooral tijdens zaai- en oogstperiodes. Veel bedrijven vertrouwen op grote, krachtige tractoren om tijd te besparen. Deze machines zorgen echter voor een hoger brandstofverbruik, bodemverdichting en stijgende exploitatiekosten. “Om rendabel te blijven, hebben landbouwers technologie nodig die de efficiëntie optimaliseert en tegelijk de afhankelijkheid van arbeidskrachten en zware machines vermindert. Stijgende kosten en strengere milieueisen stimuleren de vraag naar slimmere en efficiëntere machines”, verklaart Kubota. “Door kleinere en lichtere werktuigen te combineren met slimme automatisering, kunnen bedrijven overschakelen van tractoren van 250 tot 300 pk naar modellen van 150 tot175 pk.”
Volgens de fabrikant zijn de voordelen direct merkbaar: lagere mechanisatiekosten per hectare en minder bodemverdichting, wat de bodemgezondheid op lange termijn behoudt. De M7004 Autonomous maakt het mogelijk voor één operator om langere werkdagen te realiseren, het gebruik van tijdelijke arbeidskrachten te beperken en de veldwerkzaamheden te optimaliseren.
Tachtig procent van het werk autonoom
De M7004 Autonomous werkt volgens een gestructureerde workflow. Een erkende landmeter brengt de perceelsgrenzen en obstakels in kaart. Profielen van tractor en werktuigen worden afzonderlijk aangemaakt. Via Kubota’s PAM-platform definieert de operator A–B-lijnen, werkgangen en start-/eindpunten. De opdracht wordt naar de tractor gedownload, die de taken autonoom uitvoert onder toezicht op afstand.
Kubota stelt dat je in de meeste gevallen ongeveer tachtig procent van het werk autonoom kan doen. Alleen randen en complexe zones vereisen nog handmatige controle voor veiligheid en precisie. In de praktijk zorgt Tractor Implement Management (TIM) ervoor dat werktuigen de tractor kunnen aansturen. GNSS-navigatie garandeert de geleiding, terwijl LiDAR-sensoren obstakels in realtime detecteren. De modules Clovis, Caïus en Cleos beheren visie en veiligheid, ondersteund door camera’s en signaalverlichting voor betere monitoring en zichtbaarheid.
Tekst en beeld: Antoine Van Houtte




