Unimogs worden in Duitsland veel gebruikt in de landbouw. Dit voertuig heeft een aantal voordelen die het bijzonder aantrekkelijk maken voor gebruik door loonwerkers, veehouders of bosbouwers. Unimog is de afkorting van ‘UNIversal-MOtor-Gerät’, wat ‘universeel gemotoriseerd voertuig’ betekent. Het is een werktuigdrager die kan zijn uitgerust met verschillende werktuigen, zoals maaiarmen, sneeuwruimers, aanhangers, zaaimachines, grondbewerkingswerktuigen en zelfs oogstwerktuigen.
De Unimog is een product van Mercedes-Benz Special Trucks. Het duizend medewerkers tellende bedrijf is gevestigd in Wörth, Duitsland. Hier rollen jaarlijks vijftienhonderd Unimogs van de productielijnen. Er worden meer dan honderd verschillende configuraties aangeboden, waardoor het voor elke klant een oplossing op maat is. De Loonwerker bezocht de fabriek om de speciale kenmerken en gebruiksmogelijkheden van deze werktuigdrager te ontdekken.

Veelzijdig werktuig voor agrarisch gebruik
De Unimog is momenteel verkrijgbaar in twee reeksen. De Unimog met hoge mobiliteit (UHE) is geschikt voor extreem offroadgebruik. De werktuigdrager Unimog of UGE is verkrijgbaar in een landbouwversie. Deze reeks ontwikkelt tussen 190 en 350 pk.
De Unimog kan zijn omschreven als een ‘hybride’ concept, dat het midden houdt tussen een vrachtwagen en een landbouwtrekker. Daarom kan hij zijn uitgerust met apparatuur die vaak op tractoren is aangetroffen. Zo is er als fabrieksoptie een bandendruksysteem verkrijgbaar dat in de assen is geïntegreerd en vanaf het dashboard is bediend.
Daarnaast heeft deze machine verschillende interfaces voor het aankoppelen van werktuigen, waaronder een hefinrichting voor en/of achter. Een ander uniek kenmerk is dat de Unimog kan zijn uitgerust met maximaal vier aftakassen. De machine kan ook zijn uitgerust met vier onafhankelijke hydraulische circuits. De maximale druk van het hydraulische circuit is 280 bar, met een gecombineerd debiet tot 180 liter per minuut. Load sensing systemen zijn ook verkrijgbaar. Voor een betere wendbaarheid is het ook mogelijk om een voertuig met vierwielsturing te krijgen.

Productierondleiding
Unimogs zijn geproduceerd op een lijn voor speciale vrachtwagens. De productie vindt plaats op een hoofdassemblagelijn en verschillende hulplijnen voor de voormontage van cabines, chassis, motoren en assen. Er zijn zeventig verschillende assemblagestations waar goed opgeleide werknemers de trucks in elkaar zetten. De organisatie en logistiek van de fabriek zijn zeer goed op orde. Kwaliteit is een zeer belangrijke factor voor Mercedes- Benz Special Trucks, dat het werk in elke fase controleert en steekproefsgewijs volledige controles uitvoert op bepaalde voertuigen. Sinds 1948 zijn er meer dan 400.000 Unimogs geproduceerd.
Portaalassen
Het portaalasconcept is een handelsmerk van Unimog. Ze bieden grote voordelen in off-roadtoepassingen, waaronder een grote bodemvrijheid tot vijftig centimeter. In de praktijk zijn de assen twaalf centimeter hoger geplaatst dan het middelpunt van het wiel. Een ander voordeel is dat dit systeem het koppel vermindert dat door de versnellingsbak en de assen gaat. De aandrijfassen kunnen dus kleiner en compacter zijn.
Ventilatie
Tot slot is ook de ventilatie specifiek voor de Unimog en bijzonder interessant tijdens maaiwerkzaamheden. Het is een hybride systeem dat constant buitenlucht mengt met de lucht in de cabine. Dit voorkomt dat alleen buitenlucht, die stof kan bevatten, moet worden aangezogen.
Belgische regelgeving uitgelicht
De Unimog kan worden goedgekeurd als landbouwtrekker onder dezelfde voorwaarden en met dezelfde voordelen als een conventionele landboutrekker. In België kan hij daarom worden geregistreerd met een G-plaat, op voorwaarde dat de Unimog minstens voor vijftig procent wordt gebruikt voor agrarische activiteiten. Als de gekozen configuratie de maximale rijsnelheid van veertig kilometer per uur overschrijdt, moet je een jaarlijkse technische keuring ondergaan. Voor landbouwactiviteiten heb je geen C-rijbewijs, OBU en tachograaf nodig (binnen een straal van honderd kilometer rond de boerderij). In feite gelden dezelfde voorwaarden als voor andere trekkers. In het geval van de Unimog is het dus moeilijk om deze te registeren met een rode plaat en een maximumsnelheid van 89 kilometer per uur. Een voertuig met een G-kenteken mag echter niet rijden op de snelweg of een rijstrook die verboden is voor landbouwmachines. Als bewijs van de lange levensduur van deze voertuigen is het interessant om te weten dat de gemiddelde leeftijd van Unimogs die in België bij de DIV zijn ingeschreven 32 jaar is.
In België worden Unimogs geïmporteerd door Marcel Van Dyck Belgium NV. Het bedrijf heeft een netwerk van vier verkooppunten, waarvan er twee uitsluitend richten op Unimogs voor de landbouw. Dit zijn Van Haute Landbouwmachines en Agrimac. Voor onderhoud en herstellingen zijn er vijf erkende servicepunten.
Tekst: Antoine van Houtte
Beeld: Antoine van Houtte en fabrikant