Bij Loon- en Grondwerken Hillen BV uit het Antwerpse Merksplas staat een ‘uren op de teller’ van een niet alledaags merk: een Valtra Valmet 8150 HiTech. De rode Valtra is sinds het voorjaar van 2005 op het bedrijf aanwezig. De onverwoestbare trekker werd destijds tweedehands gekocht. Spijt hebben ze in Merksplas niet van de aankoop. De Valtra heeft ondertussen 18.345 uren op de klok en is niet stuk te krijgen.
Daarnaast is hij onderhoudsvriendelijk en bovendien heeft de trekker een simpele bediening. Alleen de luxe is niet te vergelijken met de nieuwere types van de Finse fabrikant.
Nog acht andere Valtra’s
Steven Hillen heeft naast deze nog acht andere Valtra’s op zijn bedrijf rijden. De Valtra Valmet 8150 is met 125 pk de lichtste uit de rij. Onlangs heeft Hillen een Valtra S294 gekocht. De zwaarste uit de rij van de ondernemer, de rest van de trekkers zit ertussenin.
In de beginjaren van het loonbedrijf was Fiat het hoofdmerk van Hillen. “Deze 8150 kochten wij in 2005 met vijfduizend uren op de teller, maar was pas onze derde Valtra in de geschiedenis”, vertelt Hillen. De ondernemer was onder de indruk van de eerste twee Valtra’s. Tevens was hij erg tevreden over de service van de toenmalige dealer. De Valtra Valmet 8150 werd één van de hoofdtrekkers van het loonbedrijf. In de jaren die volgen, verdwijnt Fiat van het erf en worden alleen nog maar Valtra’s gekocht.
Een trekker met veel vermogen
Hillen neemt de 8150 over van een akkerbouwer in de buurt. Bij de ondernemer uit Merksplas mag de trekker meteen zijn kunnen laten zien. De Valtra mag met een zestientons gronddumper de weg op. Dit model van Valtra staat bekend als trekker met veel vermogen. “Dat was in de grondput meteen duidelijk”, lacht Hillen. “Ik reed met mijn 125 pk de nodige ‘zware jongens’ het licht uit de ogen.” In de beginjaren worden rond de duizend uren op de teller gezet. Tegenwoordig zijn dat er maximaal vierhonderd. De trekker is alleen nog maar ingezet bij lichtere werkzaamheden zoals gras harken, dieplader werk en het zaaien van mais op gps. Die laatste activiteit neemt Steven Hillen zelf voor zijn rekening. “Ondanks dat de trekker weinig uren maakt, kunnen we hem niet missen”, aldus de loonwerker.
Valtra Valmet 8150
Dat het personeel kiest voor de nieuwere tractoren vindt Hillen begrijpelijk. Maar voor een tractor van dik vijfentwintig jaar is de Valtra Valmet 8150 nog steeds een fijne trekker om mee te rijden. “Eigenlijk heeft hij alleen maar pluspunten”, vertelt Hillen. De robuust gebouwde Valtra is oerdegelijk en is motorisch enorm sterk. De loonwerker rijdt er eenvoudig mee weg door de simpele bediening. De cabine is ruim genoeg en de trekker is erg onderhoudsvriendelijk. De 8150 maakt gebruik van een elektronisch geregelde versnellingsbak, koppeling en motor. Problemen hiermee zijn te verwaarlozen.
Hillen mist alleen de moderne snufjes en de luxe van de nieuwere modellen. Ook is de plaats van de accu ongelukkig gekozen. Deze is achter de motor gepositioneerd en kan door de warmte, sneller dan gewenst, aan zijn einde komen.
Geen dure reparaties en nog steeds inzetbaar
Het klein onderhoud wordt door Hillen zelf uitgevoerd. De duizendurenbeurt en de grote reparaties worden bij de dealer uitgevoerd. Maar grote reparaties heeft de trekker tot heden nog niet gehad. Vanaf de aankoop in 2005 heeft de 8150 alleen maar een nieuwe waterpomp gekregen. Voor de rest is er nog geen sleutel aan geweest volgens de loonwerker. Dit is ook de voornaamste reden waarom de Valtra nog steeds op het bedrijf aanwezig is. Geen dure reparaties, afbetaald en nog steeds breed inzetbaar.
“Om hem in te ruilen voor een jongere versie is nog te duur. Maar als er door de jaren heen meer grote reparaties hadden plaatsgevonden was hij al lang weggeweest”, aldus Hillen. “Per draaiuur is het de goedkoopste trekker in mijn schuur.” Hillen verwacht dat de Valtra Valmet 8150 HiTech nog veel uren meegaat en nog lang niet ingeruild wordt.
Tekst en beeld: Jens Kusters