Tijdens een persevenement kreeg de redactie van vakblad de Loonwerker de kans om de nieuwe Massey Ferguson 8S Xtra als eerste te testen. Deze serie is vernieuwd en heeft nu een nieuwe look, met onder andere een zwarte kleur aan de onderkant van de motorkap. We maakten ook een ritje met de TH-telescoopladers, die zijn uitgerust met de nieuwe Dyna-CT-transmissie.
De redactie kon ook de fabriek in Beauvais ontdekken, de plek waar de Massey Ferguson-tractoren zijn ontworpen en geassembleerd. Deze fabriek, gelegen in het departement Oise in Frankrijk, strekt zich uit over maar liefst 54 hectare. Op deze locatie zijn sinds 1960 meer dan een miljoen tractoren geproduceerd.

MF 8S Xtra
Deze reeks omvat zes modellen met een AGCO Power-motor van 7,4 liter. Ze ontwikkelen een vermogen tussen 205 en 305 pk. De drie transmissietypes van de fabrikant blijven in de catalogus, namelijk de semi-powershift Dyna-7, de dubbele koppeling Dyna E-Power en ten slotte de continu variabele Dyna-VT.
Bij het instappen in de 8S Xtra zijn we meteen onder de indruk van de ruime cabine met een volume van 3,4 kubieke meter. De opnieuw ontworpen uitlaat heeft een nieuw, smal en gestroomlijnd profiel. Deze sluit perfect aan op de rechterstijl van de cabine en biedt een goed zicht. De eerste tractor die we testen is een MF 8S.225 Xtra Dyna-7. We vinden snel onze weg en waarderen meteen het rijcomfort en het goede gedrag van de Dyna-7 semi-powershiftversnellingsbak. Het schakelen verloopt namelijk opmerkelijk soepel. In de automatische modus schakelt de versnellingsbak vloeiend. De versnellingsbak kan zowel met het gaspedaal als met de MultiPad-hendel worden bediend.
Tijdens het testen van een tweede tractor ontdekten we het automatische keerpuntsysteem MF AutoTurn. Dit systeem kan snel voor het perceel worden geconfigureerd en zorgt vervolgens automatisch voor de keerpunten op de kopakker. Na enkele instellingen kan de bestuurder zijn handen volledig van het stuur halen. Wij zijn ervan overtuigd dat deze zeer praktische optie vermoeidheid vermindert, de tijd op de kopakker optimaliseert en bodemverdichting beperkt.
MF TH Dyna-CT
Massey Ferguson heeft ook wijzigingen aangebracht aan zijn verreikers. De fabrikant heeft de nieuwe continue transmissie Dyna-CT geïntroduceerd op de modellen TH.6534, TH.7038 en TH.8043. Deze maakt geen gebruik van een mechanische tussenbak, waardoor tijdens het rijden een geschikt snelheidsbereik kan worden geselecteerd, zelfs bij het duwen of trekken van zware lasten. Bovendien beschikken de nieuwe MF TH Dyna-CT-modellen over nieuwe functies die via een 7-inch terminal kunnen worden geprogrammeerd. Het gaat bijvoorbeeld om een maximumsnelheidsbegrenzer of een snelheidsregelaar (cruise control).

Wanneer we in de MF TH.7038 stappen, zijn we meteen onder de indruk van het goede zicht vanuit de panoramische cabine. Bovendien zijn de knoppen en bedieningselementen overzichtelijk op het dashboard geplaatst. Hoewel we gewend zijn aan een concurrerende fabrikant, hadden we snel onze draai gevonden. We waren te spreken over de soepele bewegingen van de giek, die wordt bediend met een intuïtieve joystick, en over de nieuwe Dyna-CT-transmissie. De gebruiker kiest eenvoudigweg het bereik ‘Haas’ of ‘Schildpad’ via een knop op de joystick in de cabine. In de modus Haas is het volledige bereik van 0-40 kilometer per uur beschikbaar; in de modus Schildpad is de snelheid beperkt tot 20 kilometer per uur voor meer flexibiliteit en een nauwkeurige snelheidsregeling.
Tekst en beeld: Antoine van Houtte