De New Holland M 135 van Agrarisch Loonbedrijf H. Schnackers wordt in augustus van dit jaar alweer 27 jaar. De trekker werd in 1998 als nieuw afgeleverd op het bedrijf uit Landgraaf. De New Holland werd geproduceerd in Basildon, Verenigd Koninkrijk. De M 135 heeft ondertussen 14.294 uren op de teller. Maar van inruilen wil Harold Schnackers niks weten. Ondanks het feit dat deze New Holland niet zo’n luxe kent ten opzichte van de nieuwe modellen. De M 135 wordt nog het hele jaar door ingezet tijdens onder andere de gewasbescherming.
De geschiedenis van Loonbedrijf Schnackers gaat vele jaren terug in de tijd. Destijds bestond het bedrijf uit vier broers. Zij zorgden ervoor dat alle agrarische werkzaamheden in Zuid-Limburg werden uitgevoerd. Maar als de broers één voor één uit het bedrijf stapten werd in 1997 gestopt met het bedrijf. Eén van de broers, Ed, maakt samen met zijn zoon Harold een doorstart. De M 135 was de eerste nieuwe tractor die vader en zoon aankochten. Deze New Holland werd in het begin niet alleen ingezet aan de ploeg, maar ook aan de rotorkopeg, aan de precisiezaaimachine, aan de uienrooier en aan de aardappelpoter. Daarnaast werd de M 135 ingezet bij het transport van granen, aardappelen en uien.
Gemiddeld vijfhonderd uren per jaar
Tegenwoordig wordt de trekker voornamelijk gebruikt in de gewasbescherming. Jaarlijks goed voor zo’n vijfhonderd uren gemiddeld. In het afgelopen najaar wordt de New Holland nog ongeveer honderd uur voor een kipper gehangen. “De trekker staat bijna zijn hele leven al op de smalle verplegingsbanden. Vroeger pootte en freesde ik de aardappelen met de smalle banden en vandaag de dag verzorg ik de gewasbescherming”, vertelt Schnackers. “Hierdoor zijn de eerste set brede banden nu pas kaal”.
In de beginjaren van de New Holland M 135 pootte Schnackers veel aardappelen in de Duitse deelstaat Nordrhein-Westfalen. Deze boeren wisten niet wat ze zagen; aardappelpoten op smalle verpleegbanden. “Er waren dagen bij dat alle akkerbouwers uit de buurt rondom mijn combinatie stonden en zich steeds weer verbaasden over het hoe en waarom”, vertelt Schnackers. “Dat was een mooie tijd”.
Onderhoud
Bijna alle onderhoud wordt door Schnackers zelf uitgevoerd. Alleen de grote reparaties en elektronische storingen worden door een mechanisatiebedrijf uitgevoerd c.q. verholpen. Maar veel grote reparaties heeft de New Holland M 135 gelukkig niet gehad. In de beginjaren waren er problemen met de elektronica in de versnellingsbak. Dit werd na een update opgelost en daarna zijn deze problemen nooit meer teruggekomen. Na ongeveer achtduizend werkuren heeft de trekker een nieuwe motor gekregen. Tijdens het rooien van uien had de motor stof aangezogen en was deze stuk gelopen. Verder zijn de remmen al eens vervangen, maar dat zijn slijtdelen. “In al die jaren vallen de reparaties reuze mee, mede daarom is hij nog steeds actief op het bedrijf”, aldus Schnackers.
“Pluspunten zijn er genoeg”
Pluspunten zijn er genoeg volgens Schnackers. De 135 pk sterke zes cilinder New Holland motor met turbo is oersterk. De 325 liter dieseltank maakt een lange dag werken mogelijk. Ook is de Range command versnellingsbak van de New Holland super degelijk. Met achttien versnellingen vooruit, elektronisch geschakeld, heeft de trekker voor ieder werk een perfecte snelheid. Met 5570 kilogram hefvermogen is de M 135 nog steeds alle hedendaagse machines de baas. Ook heeft hij een korte draaicirkel, ook op een spoorbreedte van anderhalve meter op de verplegingsbanden. “Maar we mogen het bedieningsgemak en de ruime cabine niet vergeten”, zegt Schnackers. “Ondanks dat de New Holland M 135 al 26 jaar oud is rij ik er nog maar al te graag mee”.
“Helaas maakt New Holland deze trekkers niet meer”
Dat New Holland deze trekkers niet meer maakt is volgens Schnackers het grootste minpunt. Daarnaast is de veerring niet optimaal om over de weg te rijden. Een voorasveerring was toentertijd nog niet verkrijgbaar. Ook is de emotionele waarde te groot om de trekker in te ruilen. “Hopelijk wordt de M 135 een legend tractor, want dat verdient hij wel”, besluit Schnackers.
Heeft u ook zelf een machine of werktuig die flink wat uren op de teller heeft? Tip de redactie en mail naar deloonwerker@prosu.nl.
Tekst en beeld: Jens Kusters