• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

akkerbouwbedrijf.beakkerbouwbedrijf.be

Nieuws voor de vlaamse akkerbouwer

  • Nieuws
  • Machines
  • Duurzaamheid
  • Gewasbescherming
  • Poten & zaaien
  • Oogst
  • Marktprijzen
  • Partners
    • Yara
  • Abonneren & meer
    • Gratis abonnement op de Akkerbouwkrant
    • Uw abonnement op Akkerbouwkrant aanpassen
    • Adverteren
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Contact
  • icon
  • Terre Fermière (FR)

Zweden, Finland, België en Nederland bundelen krachten in promotie biologisch

Biologische akkerbouw 4 mei 2022

Nederland bundelt zijn krachten met Zweden, Finland en België om de verkoop van biologische producten te stimuleren. De landen lanceren gezamenlijk een campagne gericht op het koopgedrag van de consument. Door middel van nudging, subtiele aanpassingen in de supermarkt en online omgeving, wordt de verkoop van biologische producten gestimuleerd. Noodzakelijk, gezien het actieplan van de Europese Commissie voor een biologisch areaal van ten minste 25 procent in 2030. Een uitdaging voor Nederland, met een biologisch landbouwareaal van 4,6 procent en een biologisch marktaandeel van 3,3 procent. Naast de groei van het biologische marktaandeel, moet de campagne bijdragen aan een hogere bekendheid van en vertrouwen in het Europese biologisch keurmerk.

Prijs is grote barrière

Ondanks dat Zweden koploper is in de verkoop van biologische producten, lopen ook zij tegen dezelfde problemen aan; een relatief kleine groep consumenten (9,5 procent) is verantwoordelijk voor het grootste aandeel van de verkoop van biologische producten (63,5 procent). Daarnaast is prijs in alle vier de Europese landen een grote barrière. Biologische producten worden door consumenten als duur ervaren. Ondanks dat zeggen consumenten wel biologisch te willen kopen.

Verkoop biologische producten

Dagelijks maken we meer dan tweehonderd voedselkeuzes, die sterk worden beïnvloed door onze omgeving. ‘Nudges’ zijn subtiele aanpassingen in die omgeving, om gewenst gedrag te stimuleren. Uit onderzoek blijkt dat bijna de helft van de consumenten het goed zou vinden als supermarkten actiever biologische producten zou promoten (Future of Foods Institute, 2022). Eerdere pilots toonden al aan dat ook als je kleine dingen op de winkelvloer veranderd, dit al tot een enorm verschil kan leiden in de verkoop van de biologische producten.

“Voor het eerst lanceren we in vier landen tegelijk een campagne gericht op de promotie van biologische voeding. Samen staan we zoveel sterker én we kunnen ontzettend veel leren van elkaars resultaten. We zijn dan ook enorm blij met deze driejarige samenwerking,” aldus Michaël Wilde, directeur Bionext.

Afzet biologische producten

De campagne is gericht op het stimuleren van de vraagzijde, zodat biologische boeren meer zeker zijn van afzet. Bionext benadrukt het belang van evenwichtige groei van zowel vraag- als aanbodzijde, gezien de ambitie van de Europese Commissie om in 2030 een kwart van het Europese landbouwareaal te gebruiken voor biologische landbouw. Een enorme uitdaging voor veel Europese landen. Om die reden heeft de Europese Commissie een subsidie beschikbaar gesteld, om de lokale biologische markt gedurende drie jaar middels een campagne te stimuleren.

Bron: Bionext

Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
Evers Agro introduceert vlaksnijder voor chemievrij gewasbeheer
31 okt

Evers Agro introduceert vlaksnijder voor chemievrij gewasbeheer

Uren op de teller: Vervaet Hydro Trike
31 okt

Uren op de teller: Vervaet Hydro Trike

Zorg voor voldoende bodembedekking in de winter
30 okt

Zorg voor voldoende bodembedekking in de winter

Grimme Varitron 470: aardappelvriendelijke capaciteitsmachine
30 okt

Grimme Varitron 470: aardappelvriendelijke capaciteitsmachine

HZPC Group doorbreekt omzet en tonnage grenzen
30 okt

HZPC Group doorbreekt omzet en tonnage grenzen

Toon meer

Meer artikelen over biologische akkerbouw

"Natuurlijke aanpak doet vaak niet onder voor chemie"

“Natuurlijke aanpak doet vaak niet onder voor chemie”

Voor het eerst meer dan 10.000 hectare bio-areaal in Vlaanderen

Voor het eerst meer dan 10.000 hectare bio-areaal in Vlaanderen

Nieuwe functies voor Flexcare V-schoffelmachines

Nieuwe functies voor Flexcare V-schoffelmachines

Meer lezen over:

Maak uw keuze

Machines

Duurzaamheid

Gewasbescherming

Poten en zaaien

Oogst en bewaring

Marktprijzen

Ziekte en gevaren

Toon meer

Footer

Onze vakpartners

YARA Logo - 208x105 pixels

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief

 *
 *
Vul hier uw e-mailadres in
  • Contact
  • Nieuwsbrief
  • Abonneren
  • Adverteren

Copyright © 2025 Prosu BV | Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer | Cookiebeleid

  • Nieuws
  • Machines
  • Duurzaamheid
  • Gewasbescherming
  • Poten & zaaien
  • Oogst
  • Marktprijzen
  • Ziekten & gevaren
  • Vakpartners
    • Yara
  • Abonneren & meer
    • Abonneren op vakkrant Akkerbouwkrant
    • Uw abonnement op Akkerbouwkrant aanpassen
    • Adverteren
    • Contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
  • Terre Fermière (FR)