• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

akkerbouwbedrijf.beakkerbouwbedrijf.be

Nieuws voor de vlaamse akkerbouwer

  • Nieuws
  • Machines
  • Duurzaamheid
  • Gewasbescherming
  • Poten & zaaien
  • Oogst
  • Marktprijzen
  • Ziekten & gevaren
  • Partners
    • Corteva
    • Yara
  • Abonneren & meer
    • Gratis abonnement op de Akkerbouwkrant
    • Uw abonnement op Akkerbouwkrant aanpassen
    • Adverteren
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Contactpagina
  • icon

Hoe werkt de korte keten aanpak in Frankrijk?

Ondernemen 14 september 2021

Hoe werkt de korte keten aanpak in Frankrijk?

De boer en burger dichterbij elkaar brengen, hoe doe je dat? In Frankrijk wordt sterk ingezet op korte ketens, niet alleen omdat dat goed zou zijn voor het milieu, maar ook voor het verdienvermogen van de boer. Ondanks dat directe verkoop kosten in de keten bespaart, vergeleken met verkoop via supermarkten en andere distributiekanalen, vergt een lokale aanpak ook extra organisatievermogen. In dit artikel lees je enkele voorbeelden van hoe Franse boeren dat aanpakken.

Fransen kopen momenteel ongeveer 85% van hun eten bij de supermarkt, terwijl Frankrijk een divers landschap aan boeren kent die aan directe verkoop doen. Het probleem is dat zij niet altijd makkelijk te vinden zijn voor een consument. Toch blijkt uit onderzoek dat 87% direct contact met boeren zou willen hebben. En als men moet kiezen tussen goede nationale voedselvoorziening door Franse boeren, of een sterk exporterende landbouw, geven 8 van de 10 Fransen de voorkeur aan voedselsoevereiniteit boven landbouwexport.

Vers en lokaal

Daarom lanceerde het Franse ministerie voor landbouw op 12 januari 2021 een nieuw platform, genaamd ‘Frais et Local’ (wat ‘vers en lokaal’ betekent). Op een interactieve kaart kunnen consumenten en restaurants direct zien wie er bij hun in de buurt verse levensmiddelen verkoopt. Zo wordt er zichtbaarheid gegeven aan agrariërs die lokaal hun producten verkopen. En het faciliteert consumenten in hun zoektocht naar lokale producten. 

Daarnaast heeft de Franse overheid recent 80 miljoen euro extra toegezegd voor projets alimentaires territoriaux (PAT), oftewel korte keten projecten.

Voordelen korte keten

Korte ketens kennen meerdere voordelen. Een belangrijke reden is de betere prijs die boeren kunnen krijgen voor hun producten wanneer zij het heft in eigen hand nemen. Bij doorverkoop via bijvoorbeeld een supermarkt komt de winst veelal niet bij de boer maar bij de verkoper terecht. Door het zelf te doen, kan de boer meer marge zelf houden. Dat draagt ook bij aan het behouden van lokale economieën en werkgelegenheid.

Ook het milieu profiteert, omdat er minder transport van producten over lange afstanden nodig is. In plaats van mango’s uit India, kan men kiezen voor appels uit Normandië! Dat betekent ook dat fruit rijper kan worden geplukt, omdat de afstand tot de consument korter is. 

Minder voedselverspilling

Bovendien zorgt het voor minder voedselverspilling bij de producent. Bij directe verkoop hoeft de boer haar producten niet te meten aan de normen opgelegd door de industrie, waardoor ook ‘imperfecte’ producten verkocht kunnen worden.

Tot slot versterken korte ketens de band tussen boer en burger. In de supermarkt ligt altijd hetzelfde assortiment, maar bij de boer is veel meer te ontdekken. Door seizoens- en streekgebonden producten te verkopen, leert de consument de rijkdom van de regio kennen.

AMAP: Parijse groep consumenten verenigen zich om in te kopen bij de korte keten

Wat is duurzaam, lokaal en gezellig? Een AMAP! Dat is een lokale vereniging van burgers die zich verbinden aan een boer. In dit artikel geeft de Nederlandse Ambassade in Parijs een voorbeeld, waarbij ze spraken met Joanna, woonachtig in het chique 16e arrondissement van Parijs, die daar recent een AMAP oprichtte. Zij legt uit hoe dat in zijn werk gaat.

Parijse groepen consumenten verenigen zich om te kopen bij de boer: hoe werkt dat?

Bron: Agroberichten Buitenland

Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
Pixelfarming: Wat kunnen we ervan leren?
7 dec

Pixelfarming: Wat kunnen we ervan leren?

Nauwkeurig en vlot sturen met Dezeure elektrische sturing
7 dec

Nauwkeurig en vlot sturen met Dezeure elektrische sturing

DLF Seeds A/S en Groupe Florimond Desprez vormen joint venture voor suikerbieten
6 dec

DLF Seeds A/S en Groupe Florimond Desprez vormen joint venture voor suikerbieten

Landbouwers getroffen door stikstofakkoord dreigen in de kou te blijven
6 dec

Landbouwers getroffen door stikstofakkoord dreigen in de kou te blijven

Lidl gecertificeerd voor On the way to PlanetProof-keurmerk
5 dec

Lidl gecertificeerd voor On the way to PlanetProof-keurmerk

Toon meer

Meer artikelen over ondernemen

Lidl gecertificeerd voor On the way to PlanetProof-keurmerk

Lidl gecertificeerd voor On the way to PlanetProof-keurmerk

"De onzekere energiemarkt heeft ons tot nadenken gezet"

“De onzekere energiemarkt heeft ons tot nadenken gezet”

Flexibiliteit voor landbouwers door wateroverlast

Flexibiliteit voor landbouwers door wateroverlast

Maak uw keuze

Machines

Duurzaamheid

Gewasbescherming

Poten en zaaien

Oogst en bewaring

Marktprijzen

Ziekte en gevaren

Toon meer

Footer

Onze vakpartners

YARA Logo - 208x105 pixels
Corteva208x105

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief

 *
 *
Vul hier uw e-mailadres in
  • Contact
  • Nieuwsbrief
  • Abonneren
  • Adverteren

Copyright © 2023 Prosu Media Producties | Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer

  • Nieuws
  • Machines
  • Duurzaamheid
  • Gewasbescherming
  • Poten & zaaien
  • Oogst
  • Marktprijzen
  • Ziekten & gevaren
  • Vakpartners
    • Corteva
    • Yara
  • Abonneren & meer
    • Abonneren op vakkrant Akkerbouwkrant
    • Uw abonnement op Akkerbouwkrant aanpassen
    • Adverteren
    • Contactpagina
    • Inschrijven nieuwsbrief
  • Contactpagina
  • Journal Grandes Cultures
Akkerbouwbedrijf maakt gebruik van cookies
Deze site maakt gebruik van cookies. Door op "AKKOORD" te drukken, gaat u akkoord met alle cookies. Pas uw voorkeuren aan bij instellingen als u de cookies niet (allemaal) wilt accepteren.

Zelf instellenAKKOORD
Privacy & Cookies Policy

Privacy statement

Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Zie ook onze <a href="https://www.akkerbouwbedrijf.nl/privacy-statement/">cookieverklaring</a>.
Advertenties

Door middel van deze cookies kunnen wij profielen en doelgroepen opbouwen van onze gebruikers zodat wij de inhoud van onze websites en apps, zoals video's en advertenties, kunnen afstemmen op de gebruiker en de content. Deze herkenning vindt plaats op bedrijfsniveau. Er worden geen persoonsgegevens verzameld.

Social media

Deze cookies kunnen worden gebruikt door de verschillende sociale media functies die we op onze website hebben geplaatst. Dit om jou in staat te stellen onze inhoud met uw vrienden en netwerken te delen. Ze bouwen een profiel van jouw interesses op. Dit kan van invloed zijn op de inhoud en berichten die je op social media ziet. Als je deze cookies niet toestaat kun je de sociale mediaknoppen wellicht niet zien of gebruiken. Deze cookies maken het ook mogelijk om embeds van YouTube, LinkedIn, Facebook, Instagram etc. te tonen in artikelen

Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies gebruiken we om de basisfuncties van de site te kunnen laten draaien. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens.

Opslaan en accepteren