• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

akkerbouwbedrijf.beakkerbouwbedrijf.be

Nieuws voor de vlaamse akkerbouwer

  • Nieuws
  • Machines
  • Duurzaamheid
  • Gewasbescherming
  • Poten & zaaien
  • Oogst
  • Marktprijzen
  • Ziekten & gevaren
  • Partners
    • Corteva
    • Yara
  • Abonneren & meer
    • Gratis abonnement op de Akkerbouwkrant
    • Uw abonnement op Akkerbouwkrant aanpassen
    • Adverteren
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Contactpagina
  • icon

Agrarische sector populair bij Franse burgers

Bedrijfsnieuws 6 juli 2021

Agrarische sector populair bij Franse burgers

Ter gelegenheid van de Franse ‘landbouwweek’ – een nieuw initiatief, omdat de beurzen niet door konden gaan – die medio mei plaatsvond, hebben de bank Crédit Agricole en stichting #agridemain een enquête laten uitvoeren door een gerenommeerd bureau. Het blijkt dat het beeld dat de Franse burgers hebben van de landbouw in hun land de afgelopen jaren flink verbeterd is.

Franse burgers hebben zeer positief beeld van landbouw

71 procent van de ondervraagden heeft nu een zeer positief beeld van de Franse landbouw. In 2015 was dat nog 59 procent. 70 procent heeft een volledig vertrouwen in boeren, 77 procent erkent de positieve bijdragen van de boeren gedurende de coronacrisis, 85 procent meent ook dat boeren een essentiële rol vervullen voor het land en de bevolking, 70 procent vindt verder dat boeren trots mogen zijn en 79 procent vindt zelfs dat de Franse boeren het ondernemerschap machtig zijn.

Zijn Franse burgers zich bewust van bedreigingen voor de landbouw?

Tegelijkertijd is 54 procent van de Fransen zich bewust van de moeilijke financiële levensomstandigheden van boeren en weet ook 44 procent dat de sector te kampen heeft met een gebrek aan opvolgers.

Franse kwaliteit van landbouw

Bijna alle ondervraagden willen ook direct contact met boeren; bijvoorbeeld op het bedrijf of tijdens de inkoop van producten uit korte ketens. Vooral jongeren maken daarbij gebruik van sociale media. Uit de enquête blijkt ook dat 94 procent van de steekproef de kwaliteit van de Franse landbouw even goed vindt als die in andere Europese landen. Voor 44 procent van de ondervraagden is die Franse kwaliteit zelfs beter dan elders in Europa.

78 procent van de ondervraagden vindt ook dat de sector open staat voor innovatie. Vooral de korte ketens, traceerbaarheid en voedselkwaliteit worden genoemd. 59 procent van de geënquêteerden vindt dat boeren worden gezien als producenten die goed rekening houden met de milieu-impact en begaan zijn met het behoud van biodiversiteit.

Uitdagingen

De vijf voornaamste uitdagingen waar de Franse landbouw de komende 10 jaar voor staat volgens de Fransen zijn:

  • behoud van productiecapaciteit;
  • gegarandeerde prijzen voor de boeren;
  • distributie zo dicht mogelijk bij de consument (korte ketens);
  • behoud van kwaliteit van producten;
  • onafhankelijkheid van (kwetsbare) import uit het buitenland.

Het online onderzoek is gehouden in april 2021 onder 1.209 personen. De boeren zelf waren uitgesloten van deze enquête. De enquête is uitgevoerd door de bank Crédit Agricole en stichting #agridemain.


Dit betreft een deel van een artikel uit het vakblad Melkveebedrijf. Meer van dit, thuis op de mat?

Abonnement vakbladen

    Het gaat hierboven om een jaarabonnement. Hierbij geldt een opzegtermijn van 1 maand.
Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
Lunchwebinars
2 feb

Lunchwebinars over het nieuwe GLB 2023-2027

EU-project
2 feb

EU-project onderzoekt effectiviteit digitale oplossingen duurzame landbouw

Handig
2 feb

Handig manoeuvreren op kleine percelen

Kverneland
2 feb

Kverneland stapt in mechanische onkruidbestrijding

Zeventien demonstratieprojecten voor duurzame landbouw en dertien operationele groepen EIP krijgen groen licht
31 jan

Groen licht voor 17 demonstratieprojecten en 13 operationele groepen voor duurzame landbouw

Toon meer

Meer artikelen over bedrijfsnieuws

Boerenbond & Cera investeren samen in innovatie en de verdere verduurzaming van de land- en tuinbouw

Boerenbond & Cera investeren in innovatie en de verduurzaming van de land- en tuinbouw

Agrifirm ondersteunt al langere tijd met het telen van eiwitgewassen op Nederlandse grond. Zo is Agrifirm ongeveer 10 jaar geleden de sojateelt als pilot begonnen. Steeds meer akkerbouwers en veehouders hebben de afgelopen jaren ervaring opgedaan met de teelt van veldbonen. Dit doen we door diverse opbrengst- en kwaliteitsproeven in Nederland.

Teelt van eiwitgewassen veldbonen

Tine Mertens nu partner DLV Fisc team

Tine Mertens nu partner DLV Fisc team

Maak uw keuze

Machines

Duurzaamheid

Gewasbescherming

Poten en zaaien

Oogst en bewaring

Marktprijzen

Ziekte en gevaren

Toon meer

Footer

Onze vakpartners

YARA Logo - 208x105 pixels
Corteva208x105
  • Adverteren
  • Contact
  • Nieuwsbrief
  • Abonneren

Copyright © 2023 Prosu Media Producties | Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer

  • Nieuws
  • Machines
  • Duurzaamheid
  • Gewasbescherming
  • Poten & zaaien
  • Oogst
  • Marktprijzen
  • Ziekten & gevaren
  • Vakpartners
    • Corteva
    • Yara
  • Abonneren & meer
    • Abonneren op vakkrant Akkerbouwkrant
    • Uw abonnement op Akkerbouwkrant aanpassen
    • Adverteren
    • Contactpagina
    • Inschrijven nieuwsbrief
  • Contactpagina
  • Journal Grandes Cultures
Akkerbouwbedrijf maakt gebruik van cookies
Deze site maakt gebruik van cookies. Door op "AKKOORD" te drukken, gaat u akkoord met alle cookies. Pas uw voorkeuren aan bij instellingen als u de cookies niet (allemaal) wilt accepteren.

Zelf instellenAKKOORD
Privacy & Cookies Policy

Privacy statement

Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Zie ook onze <a href="https://www.akkerbouwbedrijf.nl/privacy-statement/">cookieverklaring</a>.
Advertenties

Door middel van deze cookies kunnen wij profielen en doelgroepen opbouwen van onze gebruikers zodat wij de inhoud van onze websites en apps, zoals video's en advertenties, kunnen afstemmen op de gebruiker en de content. Deze herkenning vindt plaats op bedrijfsniveau. Er worden geen persoonsgegevens verzameld.

Social media

Deze cookies kunnen worden gebruikt door de verschillende sociale media functies die we op onze website hebben geplaatst. Dit om jou in staat te stellen onze inhoud met uw vrienden en netwerken te delen. Ze bouwen een profiel van jouw interesses op. Dit kan van invloed zijn op de inhoud en berichten die je op social media ziet. Als je deze cookies niet toestaat kun je de sociale mediaknoppen wellicht niet zien of gebruiken. Deze cookies maken het ook mogelijk om embeds van YouTube, LinkedIn, Facebook, Instagram etc. te tonen in artikelen

Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies gebruiken we om de basisfuncties van de site te kunnen laten draaien. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens.

Opslaan en accepteren