• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

akkerbouwbedrijf.beakkerbouwbedrijf.be

Nieuws voor de vlaamse akkerbouwer

  • Nieuws
  • Machines
  • Duurzaamheid
  • Gewasbescherming
  • Poten & zaaien
  • Oogst
  • Marktprijzen
  • Ziekten & gevaren
  • Partners
    • Yara
  • Abonneren & meer
    • Gratis abonnement op de Akkerbouwkrant
    • Uw abonnement op Akkerbouwkrant aanpassen
    • Adverteren
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Contact
  • icon

Campagne Belgische frieten in Azië succesvol afgesloten

Aardappelen oogsten Aardappelprijs Aardappelrassen 24 juli 2024

Campagne Belgische frieten in Azië succesvol afgesloten

De deelname aan de vakbeurs Seoul Food & Hotel (11-14 juni 2024) was de laatste actie binnen de driejarige campagne van VLAM voor verwerkte aardappelen in vier landen in Azie. Namelijk in China, Japan, Singapore en Zuid-Korea. De promotieorganisatie is tevreden over wat gerealiseerd is.

Dankzij EU-cofinanciering kon VLAM drie jaar focussen op vier Aziatische landen (China, Japan, Singapore en Zuid-Korea) voor de promotie van verwerkte aardappelen. De concrete doelstelling van de campagne, die de slogan ‘Belgian fries, from the heart of Europe’ kreeg, was om het marktaandeel van Belgische frieten te verhogen in deze landen en hun imago verder op te bouwen.

Belgische frieten

Belgische frieten zijn geen onbekende in deze Aziatische regio. Ze zijn geassocieerd met goede constante kwaliteit en een mooie gouden kleur. VLAM concentreerde zich op handelsgerichte acties zoals beursdeelnames, sponsorships, samenwerkingen met influencers en advertenties, zowel print als online, om de faam en afzet van Belgische frieten te verhogen.

De keuze voor deze acties is niet toevallig. In Azië is het van groot belang om stap voor stap relaties op te bouwen en persoonlijke contacten te blijven onderhouden. Vandaar dat tijdens het programma, dat startte in januari 2020, is deelgenomen aan negen beurzen (drie in China, twee in Japan, twee in Singapore en twee in Zuid-Korea). Voor de Belgische exporteurs bood elke deelname kansen om bestaande klanten te ontmoeten en om nieuwe contacten te leggen. Op de stand zijn er frietjes en andere diepgevroren aardappelproducten met diverse sauzen aangeboden. Wat er uiteraard voor zorgde dat de stand kon rekenen op een ruime belangstelling. In het kader van beursdeelnames werden ook influencer-evenementen georganiseerd.

Vakbeurs Seoul Food & Hotel in Seoul mooie afsluiter

De laatste actie binnen het driejarig programma was de deelname aan de vakbeurs Seoul Food & Hotel in Seoul (Zuid-Korea). Deze beurs klokte af op ruim 50.000 professionele bezoekers, niet enkel uit Zuid-Korea zelf, maar uit de zeer brede Aziatische regio. Tijdens de beurs zijn de Belgische producten onder de aandacht gebracht tijdens de ‘Culinary challenge’, een vierdaagse culinaire wedstrijd met ruim 370 deelnemers, waaronder professionele koks en studenten uit Zuid-Korea, Taiwan en Thailand. VLAM richtte er zich ook tot influencers. Ruim 20 influencers waren aanwezig in een van de gezellige bars in de beroemde street-foodstraat van Seoul. Het idee was om te demonstreren hoe Belgische aardappelproducten kunnen zijn geïntegreerd in het Koreaanse food & drink-concept “Chimaek”. Een combinatie van gebakken kip en bier, die ‘s avonds in veel Zuid-Koreaanse restaurants wordt geserveerd. Foodbloggers brachten hun speciaal ontwikkelde sauzen mee die perfect passen bij onze aardappelproducten.

Acties zorgen voor stijgend exportvolume

Het is geen geheim dat de Belgische frietexport in de lift zit. Zo exporteerde België in 2023 ruim 3,5 miljoen ton aardappelbereidingen, waarvan 81% frieten, naar 179 landen in de wereld. In de strategisch belangrijke Aziatische regio worden frieten steeds populairder. Naar de doellanden van de campagne steeg de Belgische export tussen 2020 en 2023 met 28% naar Japan, met 182% naar Singapore en met 152% naar Korea. Onze afzet naar China is eerder dalend. Mede omdat China zelf een grotere leverancier wordt, wat het belang van onze aanwezigheid op de Aziatische markten onderstreept.

Bron: VLAM

Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
20 aug

Bestrijding valse meeldauw blijft grote uitdaging

Uiendag: "Niet wachten op nieuwe middelen, maar Voor-UI-t"
19 aug

Uiendag: "Niet wachten op nieuwe middelen, maar Voor-UI-t"

UIKC Uiendag 2025 staat voor de deur
14 aug

UIKC Uiendag 2025 staat voor de deur

Ongeveer 100.000 hectare verandert in woestijn in Roemenië
13 aug

Ongeveer 100.000 hectare verandert in woestijn in Roemenië

Oogstraming 2024: wintergranen kelderen, zomergranen in de lift
12 aug

Oogstraming 2024: wintergranen kelderen, zomergranen in de lift

Toon meer

Meer artikelen over aardappelrassen

"Robotisering is niet meer te stoppen"

“Robotisering is niet meer te stoppen”

Proefboerderij Rusthoeve staat in teken van transitie, innovatie en biobased oplossingen

Proefboerderij Rusthoeve staat in teken van transitie, innovatie en biobased oplossingen

PotatoEurope 2025: techniek, innovatie en spektakel in het veld

PotatoEurope 2025: techniek, innovatie en spektakel in het veld

Meer lezen over:

Maak uw keuze

Machines

Duurzaamheid

Gewasbescherming

Poten en zaaien

Oogst en bewaring

Marktprijzen

Ziekte en gevaren

Toon meer

Footer

Onze vakpartners

YARA Logo - 208x105 pixels

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief

 *
 *
Vul hier uw e-mailadres in
  • Contact
  • Nieuwsbrief
  • Abonneren
  • Adverteren

Copyright © 2025 Prosu BV | Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer | Cookiebeleid

  • Nieuws
  • Machines
  • Duurzaamheid
  • Gewasbescherming
  • Poten & zaaien
  • Oogst
  • Marktprijzen
  • Ziekten & gevaren
  • Vakpartners
    • Yara
  • Abonneren & meer
    • Abonneren op vakkrant Akkerbouwkrant
    • Uw abonnement op Akkerbouwkrant aanpassen
    • Adverteren
    • Contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
  • Privacy statement
  • Cookiebeleid
  • Disclaimer