• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

akkerbouwbedrijf.beakkerbouwbedrijf.be

Nieuws voor de vlaamse akkerbouwer

  • Nieuws
  • Machines
  • Duurzaamheid
  • Gewasbescherming
  • Poten & zaaien
  • Oogst
  • Marktprijzen
  • Ziekten & gevaren
  • Partners
    • Yara
  • Abonneren & meer
    • Gratis abonnement op de Akkerbouwkrant
    • Uw abonnement op Akkerbouwkrant aanpassen
    • Adverteren
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Contact
  • icon

VLAM lanceert “Patat techno”

Aardappelen oogsten Aardappelen poten Aardappelrassen 24 oktober 2023

VLAM lanceert "Patat techno"

Op 24 oktober lanceert VLAM “Patat techno” in samenwerking met de Belgische DJ, influencer en jong potentieel Michael Amani. Via een technonummer, met bijhorende video, wil VLAM de misvattingen over aardappelen die onder jongeren (18 – 34 jaar) leven aanpakken. Zij menen onterecht dat aardappelen ouderwets, arbeids- en tijdsintensief zijn.

Kookinspiratie met techno

Met de campagne “Aardappelen, prepare to be surprised. Europe’s favourite since 1536” wil VLAM het verbruik van aardappelen bij een jongere doelgroep stimuleren. Door middel van recepten tonen ze aan dat de mogelijkheden om te koken met aardappelen eindeloos zijn. Deze inspirerende aanpak is dit najaar aangevuld met een opvallende actie: “Patat techno”: een technolied over aardappelen..!

Techno past binnen de leefwereld van jongeren en de stijl is populair op socialemediakanalen. In de muziekvideo bieden we jongeren op een leuke beat kookinspiratie door meerdere aardappelrecepten te laten zien. We tonen verschillende manieren van koken/bereiden en demonstreren zo de veelzijdigheid van aardappelen van bij ons.

Promotie van de aardappel

De campagne start op 23 oktober en loopt via verschillende kanalen: sociale media (Facebook en Instagram) en online video (YouTube en lokale videokanalen). Verder wordt de campagne ondersteund door influencers.

Er zijn ook kortere versies beschikbaar: versie 1 en versie 2.

De website www.aardappel.be, ook onderdeel van de campagne, staat boordevol recepten die verrassen door hun creativiteit en eenvoud. Iedereen kan er een aardappelgerecht vinden dat past bij zijn eetgewoontes, smaak en beschikbare tijd.

Over het aardappelverbruik

Aardappelen blijven de belangrijkste maaltijdbegeleider in Vlaanderen: in 2023 gaf 73 procent van de Vlamingen aan meerdere keren per week aardappelen te eten (excl. friet). Bij 39 procent is dit zelfs vier of meer keer per week. In de doelgroep van18-34 jarigen liggen deze cijfers wel lager, maar ook zij eten regelmatig aardappelen: 69 procent van hen geeft aan meerdere keren per week aardappelen te eten (maar bij 55-64 jarigen is dit 76 procent). Bij de 18-34 jarigen die niet meer thuis wonen, ligt dit percentage nog iets lager nl. op 61 procent. Maar dit is ook bij deze bevolkingsgroep hoger dan andere producten: 39 procent van hen geeft aan meerdere keren per week pasta of noedels te eten, 16 procent rijst, zeven procent quinoa, vier procent couscous, …

Het merendeel van de jongeren heeft een positieve houding ten aanzien van aardappelen. Zo geeft 69 procent aan dat aardappelen hen aanspreken. De aardappelen wordt gepercipieerd als een natuurlijk, lokaal, makkelijk, voedzaam en lekker product, maar daarnaast geeft ook wel 1/3 aan dat ze aardappelen bereiden arbeids- en tijdsintensief vinden, 27 procent vindt aardappelen eten saai en 39 procent denkt dat aardappelen een dikmaker zijn.

Bronnen: Onderzoeken van iVox van november 2022 en mei 2023.

De campagne

“Patat techno” kadert in de promotiecampagne ‘Aardappelen – Prepare to be surprised’. Deze campagne is mogelijk dankzij Europese cofinanciering en verloopt in samenwerking met Bord Bia in Ierland en Europatat (European Potato Trade Organisation).

Bron en beeld: VLAM

Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
Oproep aan landbouwers: help mee om administratie eenvoudiger te maken
17 jun

Oproep aan landbouwers: help mee om administratie eenvoudiger te maken

Steyr Terrus CVT-trekkerserie krijgt meer functies
17 jun

Steyr Terrus CVT-trekkerserie krijgt meer functies

Oog voor de bodem betekent oog voor complexiteit
17 jun

Oog voor de bodem betekent oog voor complexiteit

Keuring verneveltoestellen en graanbehandelingsinstallaties nu ook verplicht
12 jun

Keuring verneveltoestellen en graanbehandelingsinstallaties nu ook verplicht

Kisten- of bulkbewaring: een praktische keuzehulp
12 jun

Kisten- of bulkbewaring: een praktische keuzehulp

Toon meer

Meer artikelen over aardappelrassen

Proefvelden PotatoEurope 2025: 15 bedrijven tonen hun expertise in de praktijk

Proefvelden PotatoEurope 2025: 15 bedrijven tonen hun expertise in de praktijk

Aardappelmoeheid beheersen: kansen nu en in de toekomst

Aardappelmoeheid beheersen: kansen nu en in de toekomst

Holland Potato Hub: samen sterk op Potato Europe 2025

Holland Potato Hub: samen sterk op Potato Europe 2025

Meer lezen over:

Maak uw keuze

Machines

Duurzaamheid

Gewasbescherming

Poten en zaaien

Oogst en bewaring

Marktprijzen

Ziekte en gevaren

Toon meer

Footer

Onze vakpartners

YARA Logo - 208x105 pixels

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief

 *
 *
Vul hier uw e-mailadres in
  • Contact
  • Nieuwsbrief
  • Abonneren
  • Adverteren

Copyright © 2025 Prosu BV | Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer | Cookiebeleid

  • Nieuws
  • Machines
  • Duurzaamheid
  • Gewasbescherming
  • Poten & zaaien
  • Oogst
  • Marktprijzen
  • Ziekten & gevaren
  • Vakpartners
    • Yara
  • Abonneren & meer
    • Abonneren op vakkrant Akkerbouwkrant
    • Uw abonnement op Akkerbouwkrant aanpassen
    • Adverteren
    • Contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
  • Privacy statement
  • Cookiebeleid
  • Disclaimer