De Vervaet Hydro Trike van Niek Holtrop, uit het Noord-Hollandse Middenmeer, is een niet alledaagse verschijning. De blauw-grijze Trike rijdt zijn hele leven rond met een Tebbe mestverspreider op het chassis. De rebuild machine heeft ondertussen 21.452 uren op de teller staan. Zijn lage gewicht maakt de machine erg gewild op de kleigrond; dit in combinatie met de brede banden.
Holtrop heeft weinig problemen gehad met de techniek van de Vervaet en de Tebbe-strooier. Goed en op tijd onderhoud plegen is essentieel.
Nieuwe tak van sport
Na een aantal jaren werken bij diverse loonbedrijven in de buurt, stapt Niek Holtrop bij zijn pa in het transportbedrijf. Holtrop is er na twee dagen reeds van overtuigd dat hij niet zijn hele leven distributie wil rijden. Na de aanschaf van een walkingfloor introduceert hij een nieuwe tak van sport binnen het bedrijf. Hij transporteert in de beginjaren voornamelijk compost en geitenmest. De boeren waarvoor hij rijdt, vragen of hij de getransporteerde mest ook kan uitrijden. Omdat vader en zoon geen tractor hebben, zien ze de zelfrijder als beste keuze. Achteraf heeft deze keuze goed uitgepakt.
Holtrop is de derde eigenaar van de ge-rebuilde Vervaet Trike. De machine uit 2002 is in 2010 door Vervaet compleet herbouwd. Als Holtrop de Vervaet in 2017 overneemt, heeft de machine 2750 ‘nieuwe uren’ op de klok staan. “De kleurencombinatie is een erfenis van de vorige eigenaar. Die vond ik mooi genoeg om zo te houden”, vertelt de jonge ondernemer.
Bijna alle uren zelf gereden
In de eerste zes jaar rijdt Niek Holtrop bijna alle uren zelf. De laatste twee jaren heeft een vaste medewerker zijn stokje overgenomen. “Ik vond het belangrijk dat ikzelf bij de klanten de werkzaamheden uitvoerde. Zo waren de lijntjes altijd kort”, aldus Holtrop. De eerste geitenmest die door de Tebbe-strooier verspreid wordt, wordt fijn en egaal gestrooid. Het strooibeeld wordt erg gewaardeerd door de klanten. Hierdoor groeit de klantenkring vanzelf. “In die tijd was het aanwenden en uitrijden van organische mest een hot item in de kop van Noord-Holland”, vertelt Holtrop.
Maar de jaren die volgen zijn wisselvallig. Het ene jaar wordt er meer vloeibare mest gereden en het andere jaar weer meer organische meststoffen. Dat is ook te zien in de uren die de Vervaet maakt. Maar gemiddeld genomen komen er jaarlijks nog genoeg uren erbij. “Dat is eigenlijk te min om een nieuwe aan te schaffen en te veel om er mee te stoppen”, aldus de loonwerker.
Onderhoud
Alle onderhoud wordt in de werkplaats van Holtrop zelf uitgevoerd. Voornamelijk regulier onderhoud, want veel reparaties heeft de ondernemer nog niet hoeven uitvoeren. Een aantal jaar geleden is de rijmotor van het voorwiel vervangen en een tijdje hierna de weegcomputer van de Vervaet. Komend jaar zal wel de achteras aan de beurt zijn. De Tebbe heeft jaarlijks wel veel aandacht nodig. “Maar dat is ook normaal als je ziet hoeveel tonnage mest er jaarlijks doorheen gaat”, vertelt Holtrop. “Verder is het een oerdegelijke machine. Het is alleen jammer dat de combinatie ouder begint te worden.”
De Vervaet zal nooit het bedrijf verlaten, ook niet als er ooit een nieuwe op het bedrijf komt. De eerste machine van het loonbedrijf zal altijd een plekje in de loods krijgen. Maar voorlopig moet de rebuild nog aan de bak. De lichte en kleine Vervaet voldoet aan de eisen van de klanten. “Zeker in combinatie met de Mitas 1250 banden is de bodemdruk miniem te noemen”, aldus Holtrop. Klein nadeel is de slijtage van de banden. “Na ongeveer tweeduizend uren, afhankelijk van de omstandigheden, moet ik een setje nieuwe bestellen”, besluit de loonwerker.
Heeft u ook zelf een machine of werktuig die flink wat uren op de teller heeft? Tip de redactie en mail naar deloonwerker@prosu.nl.
Tekst en beeld: Jens Kusters





