Voor bezitters van tractoren rond de 300 pk die voor het serieuze veldwerk op zoek zijn naar een trekker die het werk nét wat beter de baas kan, is de uitbreiding van de Deutz-Fahr 8-serie een interessante optie. De 8280 heeft er twee grote broers bij: een van 313 pk (8310 TTV) en een van 340 pk (8340 TTV).
Daarmee kan de chauffeur beschikken over een maximaal koppel van 1.398 Nm en de transportsnelheid veilig opvoeren tot 60 km/h. Dit onder toezicht van de camera’s en sensoren van, het met een zilveren innovatie-award bekroonde, Tractor Assisted Guidance-systeem.
“Een volledig nieuwe trekker”
Ferdinand van Genderen is enthousiast: “Dit is geen facelift, dit is een volledig nieuwe trekker. Alles is nieuw. We hebben een compleet nieuwe cabine, een nieuwe bediening en een nieuw design.” Het meest in het oog springend is de nieuwe, luchtgeveerde SigmaVision-cabine met vier stijlen, die 30 procent meer ruimte biedt.

De bediening van de 8-serie rust op twee digitale displays. Een 15-inch iCluster in de A-stijl voor rijgegevens en camerabeelden. En een 12,8-inch iMonitor5 op de iControl-armleuning voor instellingen en functies voor precisielandbouw. De machine is verder uitgerust met twee joysticks. De iMotion, waarvan de knoppen volgens de leverancier vrij toewijsbaar zijn, en de CrossLever met gelaagde precisiebediening.
Nieuwe modellen vallen in de smaak
De nieuwe modellen vallen in de smaak. Op de beursvloer zijn direct al enkele trekkers besteld voor levering in de eerste helft van 2026. De lancering van deze nieuwe modellen, waarvan onderdelen in de komende jaren ook doorgevoerd worden in de kleinere series, komt op een moment dat het relatieve marktaandeel van Deutz-Fahr in Nederland en België groeit. Kopers profiteren bovendien vijf jaar lang (of 10.000 draaiuren) van een overdraagbare allriskverzekering bij totaalverlies en schade, die tijdens de hele looptijd vergoed of vervangt op basis van nieuwwaarde.

Tekst en beeld: Jan Geert Vedelaar




