Steyr Plus-tractoren hebben nu twee transmissiekeuzes en extra functies om aan de individuele behoeften van de klant te voldoen. De Plus is vorig jaar geïntroduceerd met S-Control II, een 40 km/u 24F/24R transmissie, powershift met twee snelheden. De grootste modellen met 100, 110 en 117 pk – de 4100, 4110 en 4120 – zijn nu ook aangeboden met een elektrohydraulische powershuttle 12F/12R transmissie.
Deze transmissie is ontworpen om te voldoen aan de specifieke behoeften van gebruikers van voorladers en biedt 12 versnellingen in zowel vooruit als achteruit, met elektronische shuttle-activering voor
snelle maar soepele richtingsveranderingen.
Nieuwe powershuttle-specificatie
Tractoren met de 12F/12R powershuttle hebben een mechanische trekkrachtregeling. Vanaf eind 2025 zal er een optie zijn voor elektrische automatische besturing. Voor gebruiksgemak in het veld en het afstemmen van parallelle werkgangen. Een optioneel telematicapakket maakt directe tweeweg datacommunicatie mogelijk.
Alle Steyr Plus-trekkers, ongeacht het transmissietype, hebben onder meer LED werklampen, een grotere brandstoftank van 130 liter en 75 mm meer bodemvrijheid. Dit geholpen door een 420/85 R38 maximum achterbandoptie die een totale bodemvrijheid van 480 mm biedt. Een rem-naar-koppeling functie maakt het mogelijk om de aandrijving te ontkoppelen door alleen de rempedalen te gebruiken. Wat vooral
handig is bij voorlader werkzaamheden. Terwijl het bruto voertuiggewicht met 7,7 procent is toegenomen tot 7,0 ton, waardoor zwaardere ladingen kunnen zijn verwerkt. En een grotere hydrauliekpomp zorgt voor een oliestroom van 82 l/min voor veeleisende hydraulisch aangedreven werktuigen.

Grotere hefcapaciteit achter
Andere verbeteringen aan de werktuigaansluiting zijn een grotere hefcapaciteit achter – van 4.400 kg naar 4.700 kg – en een nieuwe frontaftakas met natte koppeling voor minder onderhoud. De optionele integrale fronthef is compatibel met een nieuwe klasse 1.5 HD vooras, die nu een verbeterde stuurrespons heeft.
Standaard transmissie specificatie
Modellen met de beproefde 24F/24R HiLo-transmissie profiteren van elektronische trekkrachtregeling voor nauwkeurig beheer van gemonteerde werktuigen, en Auto PTO om de aftakas automatisch in of uit te schakelen op basis van de hoogte van de achterhefarm. Het cabinecomfort is verder verbeterd door mechanische cabinevering en de beschikbaarheid van hydraulische automatische besturing. Bovendien kan de stuurhoek van de voorwielen beter zijn aangepast dankzij de variabele stuurhoek.
Nieuwe laderoptie
De nieuwe S635 voorlader, die samen met de vernieuwde 4100-4120 Plus Powershuttle-modellen is geïntroduceerd, komt qua afmetingen, functies en mogelijkheden overeen met deze modellen, met een maximale hefhoogte/gewicht van 3,8 m/2.098 kg. De voorlader kan in de fabriek zijn gemonteerd. Of trekkers kunnen voorlader-klaar zijn besteld met subframe en hydraulische kit voor montage van de voorlader door de dealer.
Het ontwerp van de S635 omvat een scharnierpunt van het aanbouwdeel dat verder naar de trekker is verplaatst. Dit om een optimaal zwaartepunt voor de trekker/ladercombinatie te creëren. Wat voor maximale stabiliteit tijdens het werk zorgt. Het profiel van de laadboom is gebogen voor maximaal zicht. Een ontwerp dat is aangevuld door de plaatsing van het mechanische zelfnivelleringsmechanisme onder de boom en het verbergen van de hydraulische slangen in de armen. Wat ook helpt om de slangen
te beschermen tegen het risico van beschadiging.

De kenmerken van de S635 zijn onder andere een automatisch vergrendelde tractoraansluiting, een hydraulische multiservice snelkoppeling met veilige opslag, een omleidingsklep voor de derde onderhoudsbeurt, een indicator voor het niveau van het aanbouwdeel, soft-ride ophanging en een Euro-aankoppeling. Tot de opties behoren op het laderframe gemonteerde spatborden. Tot de beschikbare aanbouwdelen behoort onder andere een nieuwe, taps toelopende bak met hoge capaciteit, voor een snelle, volledige lossing van de lading.
Bron en beeld: Steyr