• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst

akkerbouwbedrijf.beakkerbouwbedrijf.be

Nieuws voor de vlaamse akkerbouwer

  • Nieuws
  • Machines
  • Duurzaamheid
  • Gewasbescherming
  • Poten & zaaien
  • Oogst
  • Marktprijzen
  • Ziekten & gevaren
  • Partners
    • Corteva
    • Yara
  • Abonneren & meer
    • Gratis abonnement op de Akkerbouwkrant
    • Uw abonnement op Akkerbouwkrant aanpassen
    • Adverteren
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Contactpagina
  • icon

Waalse biologische sector – een al goed ontwikkelde afzetmarkt

Biologische akkerbouw 2 september 2021

Biologische sector

Wallonië kent al een vrij goed ontwikkelde markt voor biologische producten. Toch heeft de Waalse overheid haar ambities voor biologische landbouw nog naar boven bijgesteld. Als landbouwkantoor België willen wij daarom het Nederlandse bedrijfsleven attenderen op mogelijke marktkansen in dit gewest.

In het najaar gaat een seminar georganiseerd zijn over het Waalse overheidsbeleid rond biologische landbouw. Hierop vooruitlopend alvast een publicatie tweeluik over deze sector, te weten: de biologische afzetmarkt in Wallonië (deel 1) en het Waalse overheidsbeleid rond biologische landbouw èn de huidige uitdagingen van de sector (deel 2).

Biologische markt in België en Wallonië

De vraag naar biologische producten is traditioneel gezien sterker in Wallonië dan in Vlaanderen. Dit kan gedeeltelijk verklaard worden door de relatief sterke band van de Walen met hun “terroire” (zo zijn streek- en lokale producten populair in Wallonië), het feit dat de Waalse landbouw eerder lokaal dan internationaal is georiënteerd, dat er relatief veel biologische verkooppunten zijn en dat Wallonië een geringe verstedelijking kent (dus een ruimere beschikbaarheid aan landbouwgronden). Opvallend is dat gezondheid het overwegende aankoopargument voor Walen is, in tegenstelling tot Nederlanders die zich meer laten leiden door milieu-overwegingen.

De totale consumentenbestedingen aan biologische producten namen in België in 2020 met 13,5 procent toe tot 890 miljoen euro (zowel voeding als niet-voeding). Dit groeicijfer verdient wel enige nuancering, want de totale uitgaven aan voeding namen in 2020 toe met 12 procent als gevolg van de pandemie.

Marktaandeel verse biologische voedingsproducten

Het marktaandeel van verse biologische voedingsproducten bleef in heel België in 2020 min of meer gelijk (3,4%), maar in Wallonië bedroeg dit marktaandeel 4,9 procent terwijl in Vlaanderen het aandeel slechts 2,2 procent bedroeg. Het marktaandeel in Wallonië registreerde vooral in 2018 een duidelijke stijging met de opening van een aantal gespecialiseerde biologische winkels. Plantaardige biologische producten (groenten, fruit, vleesvervangers….) en eieren hebben een relatief groot marktaandeel, zuivel, brood en aardappelen scoren gemiddeld, terwijl vlees en vleeswaren minder dan gemiddeld scoren.

Figuur 1: Consumentenbestedingen voor biologische voedingsproducten in België en Wallonië in 2020

Figuur 1 Consumentenbestedingen voor biologische voedingsproducten in België en Wallonië in 2020
Bron: Agroberichten Buitenland

Figuur 2: Marktaandeel van biologische producten in België in % van de consumentenbestedingen in 2019 en 2020

Figuur 2 Marktaandeel van biologische producten in België in % van de consumentenbestedingen in 2019 en 2020
Bron: Agroberichten Buitenland

De prijs voor biologische producten ligt gemiddeld 30 tot 33 procent hoger dan voor gangbare producten, maar dit verschilt sterk per product.

Verkoopkanalen consumenten

Tussen 2008 en 2020 kende Wallonië een duidelijke verschuiving in verkoopkanalen voor biologische producten ten gunste van de hard discount en de gespecialiseerde biologische winkels, maar ten koste van de ‘klassieke’ supermarkt en vooral de korte keten. De klassieke supermarkt was in 2020 met 40 procent van de consumentenuitgaven het belangrijkste afzetkanaal, maar dit aandeel kende sinds 2008 wel een forse daling (met 15 procentpunten). De gespecialiseerde biologische winkels waren met 31 procent het tweede belangrijkste afzetkanaal en zagen hun marktaandeel daarentegen met 14 procentpunten stijgen sinds 2008. Op de derde plaats stonden de buurtwinkel en de online verkoop (samen 14%), gevolgd door de hard discount met 7 procent (+6 procentpunten ten opzichte van 2008) en de zogeheten “hypermarchés” met 5 procent. Tot slot was de korte keten (boerderij en openbare markt) goed voor een marktaandeel van 3 procent (-8 procentpunten sinds 2008).

Beperkte, maar eenzijdige handel

Volgens BioWallonie (de Waalse sectororganisatie voor biologische landbouw) zijn er geen officiële handelscijfers beschikbaar voor biologische producten. Op basis van eigen enquêtes weet BioWallonie echter dat Waalse biologische tuinders hun groenten vooral op de lokale/regionale/nationale mark afzetten. Daarnaast importeren supermarkten en de verwerkende industrie van diepvriesgroenten grote hoeveelheden (vaak goedkopere) biologische producten uit Spanje, Italië, Frankrijk, Duitsland en Nederland.

Omschakeling naar biologische landbouw

Biologische landbouw is al vrij goed ontwikkeld in Wallonië: 12 procent van het landbouwareaal is biologisch als ook 15 procent van de boerderijen. In totaal is Wallonië goed voor 91 procent van de Belgische biologische landbouw. Toch is de omschakeling naar biologische landbouw voor een Waalse boer geen evidente keuze. Gebrek aan kennis en arbeidskrachten, klimaatverandering, de verzadiging van de biologische markt en de toegenomen concurrentie uit het buitenland zijn vaak belemmerende factoren.

Om Belgische boeren in omschakeling (zowel Waalse als Vlaamse) financieel te helpen de omschakelingsperiode  te overbruggen, is er door de Vlaamse groente- en fruitveiling BelOrta een label geïntroduceerd, EARTH geheten, waarmee deze boeren hun producten op een positief onderscheidende manier kunnen verkopen. Daarnaast heeft ook de Brusselse biologische supermarktketen Sequoia plannen voor de lancering van een soortgelijk label (BioDemain), naar frans voorbeeld.

Bron: Agroberichten Buitenland

Deel dit artikel

Primaire Sidebar

Recent nieuwsPartner nieuws
Upgrades AVR
20 mrt

Upgrades voor de Puma 4.0 in 2023

Valtra Unlimited: 10 jaar klantspecifieke tractoren uit Finland
20 mrt

Tien jaar klantspecifieke tractoren gemaakt in Finland

Verdichting
16 mrt

Verdichting bodems is (deels) oplosbaar, preventie is belangrijker

Fertigatie
16 mrt

Fertigatie: Directe afgifte aan wortel sleutel tot recordopbrengst

Alliance Agriflex+ 372: VF-band nu in 18 nieuwe SKU's
15 mrt

VF-band voor tractoren en oogstmachines nu in 18 nieuwe SKU's

Toon meer

Meer artikelen over biologische akkerbouw

Ecorobotix

Ecorobotix ARA is een game-changer voor duurzame gewasbescherming

Schrijf je nu in voor de BioVLAM 2023

Hoe kan de bodem voldoende gevoed worden, zonder het milieu aan te tasten?

Wintertarwe

“Wintertarwe stond niet florissant, maar trok helemaal bij”

Maak uw keuze

Machines

Duurzaamheid

Gewasbescherming

Poten en zaaien

Oogst en bewaring

Marktprijzen

Ziekte en gevaren

Toon meer

Footer

Onze vakpartners

YARA Logo - 208x105 pixels
Corteva208x105

Schrijf u in voor onze nieuwsbrief

 *
 *
Vul hier uw e-mailadres in
  • Adverteren
  • Contact
  • Nieuwsbrief
  • Abonneren

Copyright © 2023 Prosu Media Producties | Privacy | Algemene voorwaarden | Disclaimer

  • Nieuws
  • Machines
  • Duurzaamheid
  • Gewasbescherming
  • Poten & zaaien
  • Oogst
  • Marktprijzen
  • Ziekten & gevaren
  • Vakpartners
    • Corteva
    • Yara
  • Abonneren & meer
    • Abonneren op vakkrant Akkerbouwkrant
    • Uw abonnement op Akkerbouwkrant aanpassen
    • Adverteren
    • Contactpagina
    • Inschrijven nieuwsbrief
  • Contactpagina
  • Journal Grandes Cultures
Akkerbouwbedrijf maakt gebruik van cookies
Deze site maakt gebruik van cookies. Door op "AKKOORD" te drukken, gaat u akkoord met alle cookies. Pas uw voorkeuren aan bij instellingen als u de cookies niet (allemaal) wilt accepteren.

Zelf instellenAKKOORD
Privacy & Cookies Policy

Privacy statement

Deze website maakt gebruik van verschillende soorten cookies. Sommige cookies worden geplaatst door diensten van derden die op onze pagina's worden weergegeven. Zie ook onze <a href="https://www.akkerbouwbedrijf.nl/privacy-statement/">cookieverklaring</a>.
Advertenties

Door middel van deze cookies kunnen wij profielen en doelgroepen opbouwen van onze gebruikers zodat wij de inhoud van onze websites en apps, zoals video's en advertenties, kunnen afstemmen op de gebruiker en de content. Deze herkenning vindt plaats op bedrijfsniveau. Er worden geen persoonsgegevens verzameld.

Social media

Deze cookies kunnen worden gebruikt door de verschillende sociale media functies die we op onze website hebben geplaatst. Dit om jou in staat te stellen onze inhoud met uw vrienden en netwerken te delen. Ze bouwen een profiel van jouw interesses op. Dit kan van invloed zijn op de inhoud en berichten die je op social media ziet. Als je deze cookies niet toestaat kun je de sociale mediaknoppen wellicht niet zien of gebruiken. Deze cookies maken het ook mogelijk om embeds van YouTube, LinkedIn, Facebook, Instagram etc. te tonen in artikelen

Noodzakelijk

Noodzakelijke cookies gebruiken we om de basisfuncties van de site te kunnen laten draaien. Deze cookies verzamelen nooit persoonsgegevens.

Opslaan en accepteren