Al twintig jaar bewerkt Nelissen Verhuur, uit het Noord-Limburgse America, de percelen met een Bos kilver/ dozerbak. Bodemdruk en efficiëntie worden een steeds grotere spil voor de ondernemers. Daarom hebben ze ervoor gekozen om in 2024 op te schalen. Nelissen koopt bij Bos een zestien kuubs Giga Schuifdozer. Om deze gigant de baas te blijven, wordt er ook een 517 pk sterke Fendt 1050 Vario gekocht.
Meer grond meenemen op grotere en meer banden. De capaciteit schiet omhoog, de bodem wordt gespaard en er wordt uiterst efficiënt gewerkt. De schuifdozer is uitgerust met bijna alle opties die de fabrikant aanbiedt..
De capaciteit moet omhoog
Voordat de schuifdozer wordt aangeschaft, wordt er goed overwogen wat de beste stap zou zijn. Nelissen voerde de egaliseerwerkzaamheden uit met een Fendt 828 en Bos elf kuubs dozerbak. Maar het steeds kortere tijdsbestek en de grotere projecten brengen Geert Nelissen aan het denken. De capaciteit moet omhoog, maar niet met een tweede combinatie. “Bij percelen die we in het voorjaar egaliseren, hebben we vaak te maken met een zeer kort tijdsvenster”, vertelt zoon Wout Nelissen. Zijn broer Bram vult hem nog aan: “En als het gewas er dan in het najaar afgaat, kunnen wij zolang rijden totdat de regen roet in het eten gooit. Het is dus altijd een race tegen de klok voor ons.” Capaciteit is dus gewenst.
De heren Nelissen zijn met Bos Bolsward samen gaan zitten en uiteindelijk bij de Giga Schuifdozer uitgekomen. Met een waterinhoud van 16 kuub en een breedte van 3,5 meter is de Schuifdozer gigantisch te noemen. De bak wordt gedragen door vier Michelin TrailXbib VF 650/65 R30.5. “Wij hebben specifiek voor deze banden gekozen, omdat dit één van de weinige banden zijn die onder één bar werkdruk kunnen werken”, vertelt Wout Nelissen. Zo kan de gehele combinatie, inclusief de Fendt 1050 Vario, rondom onder de één bar op de percelen rondrijden. “We zijn met bodemverbetering bezig. Het zou dan onlogisch zijn om dan niet te kijken naar de bodemdruk van de combinatie”, verklaart Bram Nelissen. Als de ondernemer teveel moet afschrapen, afhankelijk van het perceel en grondsoort, gaat de diepploeg mee. Nelissen ploegt dan alleen de grond boven die nodig is om af te schrapen.
Op voorhand transparant zijn
Bij Nelissen noemen ze de nieuwe Bos Giga Schuifdozer een gronddumper met zelflaadfunctie, die op het gewenste niveau kan lossen. Om voor de klant het beste resultaat te behalen, komt er meer bij kijken. Bram, nu nog student, zorgt ervoor dat er een plan geschreven wordt. Hiervoor maakt hij gebruik van de hoogtekaarten die online voorhanden zijn. Nelissen zet het plan om in het programma ‘OptiSurface’. Dit programma berekent een plan dat zorgt voor de beste afwatering in combinatie met zo min mogelijk te verzetten grond; de bestaande glooiingen kunnen hierbij in sommige gevallen intact blijven. Hierbij maakt de software gebruik van de oneindig-variabele-afschottechniek samen met het Trimble FieldLevel 3D kilverbesturingssysteem. “Voordeel hiervan is dat niet alles op de laserlijnen hoeft te liggen”, vertelt Bram Nelissen. Daardoor kan er efficiënt gewerkt worden.
Ook zijn de kosten dan op voorhand inzichtelijk voor de klant. “Dankzij de toegenomen capaciteit zijn we in staat om meer werk aan te nemen en daarom ga ik naast mijn reguliere baan dan ook actief op zoek naar mogelijke opdrachtgevers”, aldus Wout Nelissen. De ondernemers zijn van mening dat het succes van de werkzaamheden begint met de combinatie van de juiste kennis, de nodige ervaring en deftig materiaal.
Alle denkbare opties aanwezig
De Giga Schuifdozer van Bos is gekocht met alle denkbare opties. Naast de op maat gemaakte gps-besturing en de K80 trekhaak, lopen de leidingen en Isobuskabels over de zijkant van de bak. Dit om van bovenaf beladen met een graafmachine mogelijk te maken. Maar ook om de elf kuubs doserbak er nog achter te kunnen koppelen. Ook dan kan Nelissen op één bar of minder zijn werk uitvoeren. De dozerbak is uitgerust met twee gps-ontvangers: één voor de vlaktestelling en één voor het hoogteniveau. Ook is er gekozen voor een extra transportklep. Hierdoor verliest de machine op grotere afstand geen grond en is het mogelijk om hogere rijsnelheden te behalen tussen laad- en losplek. “Enige nadeel is dat het zicht op je werk iets minder wordt”, aldus Wout Nelissen.
De zijkleppen kunnen één meter opengezet worden, waardoor de breedte van de dozerbak op vijf en een halve meter komt te liggen. Hierdoor is Nelissen in staat om een perceel precies af te werken, zonder dat hij terug hoeft te komen met een kilver-/dozerbak. Het wielstelsel wordt dan uitgeschoven zodat de bak stabiel achter de trekker aanloopt. Doordat alles via Isobus is aangesloten op de Fendt 1050 Vario, kan de chauffeur ergonomisch werken. Dit was een harde eis van de ondernemer. Alle functies worden bediend doormiddel van de 3L-joystick.

Bijna veertig jaar ervaring
Geert Nelissen heeft al bijna veertig jaar ervaring in het vlakleggen van percelen. In de jaren tachtig is hij bij een loonwerker in de buurt begonnen met deze specialisatie, dit naast het werk op het melkveebedrijf dat hij samen met zijn broer Theo bestierde. Toen rond 2007 de koeien weg gingen, besloot Geert om te stoppen bij de loonwerker en van het tot dan toe hobbymatig kilveren in de buurt met zijn eigen combinatie, een serieuze tak te maken. “Met de opvolging zit het wel snor”, vertelt de trotse vader. “In de toekomst zullen mijn zonen mijn ‘hobby’ voortzetten.”
De ondernemer is een sterk voorstander van samenwerken in de sector. Collega loon- en grondverzetbedrijven, maar ook drainagebedrijven maken gebruik van de expertise van Nelissen. Ook staan de ondernemers altijd open voor nieuwe samenwerkingen. “Wij zeggen altijd zo: alleen ga je snel, maar samen kom je verder! “, besluiten Geert en zijn zoons het gesprek.
Tekst en beeld: Jens Kusters